A kék kereszt turistaút védelmében

Desktop
Szürkére mázolt kék kereszt turistajelzés a Budai-hegységben
Szürkére mázolt kék kereszt turistajelzés a Budai-hegységben

A budai kék kereszt turistaút védelmében ki kell fejteni, hogy a Magyar Természetjáró Szövetségnek (MTSz) az ittlakunk.hu hasábjain megjelent magyarázkodása, hogy miért érezte magát feljogosítva a Budapesti Természetbarát Sportszövetséggel (BTSSz) együtt az engedélyekkel rendelkező kék kereszt jelzés ismételt, tehát második leszürkítésére, gyakorlatilag minden sorában megtévesztő, a tényeket elferdítő és valótlanságokon alapul.

A bevezetőben az MTSZ megdicséri saját magát. És természetesnek veszi, hogy amit nem maga talált ki, az nem lehet jó. A második felfestés, ami nagyjából nyolc hónapig tudott a fennmaradni, nagyon sok kirándulót kalauzolt végig, megszakítás nélkül természeti környezetben. Az, hogy most az MTSz-BTSSz-nek nem tetszik a turistajelzés kivitele, nem ok arra, hogy a jeleket önkényesen leszürkítse. Arról nem is beszélve, hogy a turistajelzéseknek sűrűn és egyértelműen kell mutatnia a követendő irányt. Ennek a kék kereszt tökéletesen megfelelt, amit az elmúlt időszak is bizonyított. Ami a jelzések külalakját illeti, volt ez „szebb” is, csak hát azt az előző akciójában már leszürkítette a BTSSz, amely egyébként hathatós anyagi támogatást kap a fővárostól, közpénzből.

Most, hogy a két turistaszervezet eltünteti a természetjárók érdekében önzetlen társadalmi munkában és saját költségen kialakított kék kereszt jelzést, Budakeszitől az országos kék jelzésig ismét nem kevesebb mint nyolcféle jelzésen, hosszabb úton és több emelkedővel lehet csak eljutni. A környék turistaút-hálózata így szétdarabolódik, a szisztéma ráadásul szembe megy a Strömpl-rendszerrel, a kevesebb jelet használó, de nagyobb területet átfogó turistautak rendszerével. Pedig az MTSz jogelődjének, a Magyar Természetbarát Szövetségnek a helyiségeiben 2009-ben megegyezett az akkori turistaszervezetek jelentős része, hogy Magyarországon a már említett Strömpl-rendszer maradjon érvényben. Most a "csakazértis" presztízs miatt még ezt a megállapodást is felrúgják.

A kék kereszt jelzés felfestése nem volt önhatalmú. A terület vagyonkezelője, a Pilisi Parkerdő Zrt. kezdeményezett egyeztetést, miután hozzájuk is be lett nyújtva a teljes útvonalterv. A megbeszélés úgy ért végett, hogy nincs erdészszakmai akadálya a kék kereszt jelzés felfestésének, de ezt az MTSz mégsem szeretné. Megkérdezhetnénk, hogy a hatósági jogkörrel nem bíró MTSz, hogyan akadályozhatja meg egy turistaút létesítését, miközben a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatósága, Budakeszi város képviselőtestülete és az illetékes erdészeti hatóság támogatja azt?

A két össze nem érő sárga kereszt jelzésre nem adhatott ki szabályszerűen engedélyt a kormányhivatal, ha oda előzőleg kiadta az egybefüggő kék kereszt jelzésre az engedélyt. Az MTSz előrángat mindent, hogy akadályt támasszon a turistaút létesítésével kapcsolatban, persze csak utólag, mert a hivatalos hatósági eljárásban, bár kapott lehetőséget, nem szólt bele. Ezzel a hatósági eljárást gyakorlatilag lejáratja.

Ami az erdei kerékpárút és turistaút együtthaladását illeti, a környéken sok példa akad arra, hogy egy már meglévő turistaútra később rávezették a kerékpárutat. És - érdekes módon - az MTSz ezt soha nem tette szóva, csak most, a kék kereszt jelzéssel kapcsolatban.

Még egy fontos dolog: a terület vagyonkezelője, tehát a Pilisi Parkerdő Zrt. nem tulajdonos. A tulajdonos a Magyar Állam, vagyis mi magunk, amivel a kezelő nem mehet szembe öncélúan.  Parkerdőgazdaságnak nincs joga arra, hogy meghatározza, az MTSZ által kitalált sárga kereszt jeleket föl lehet festeni, de a kék kereszteket nem. Egy útvonal vagy alkalmas erdészeti szempontból vagy nem. Ha nem, azt meg kell indokolni. A két turistaszervezet kifogásolhat esztétikailag jelzéseket, és lebecsülheti a Magyar Kétfarkú Kutya Párt (MKKP) munkásságát, de ez nem ok a jelzések eltüntetésére. A turistajelzés útba igazit, nem pedig gyönyörködtet. A megkapott engedélyben sem szerepel az, hogy bárki felülbírálhatná a jelzések esztétikáját. 

És még egy megjegyzés: a BTSSz olyan területre is bevezette a maga sárga kereszt jelzését, amelyet a természetvédelmi szakemberek nem támogattak. Ezzel szemben mi a kék kereszt jelzések felfestésénél a nemzeti park munkatársaival teljes mértékben együttműködtünk.

Summa summárum: az egybefüggő kék kereszt jelzésű útvonalnak fent kell maradnia, s ezzel a több, egymáshoz nem kapcsolódó, de azonos jelzés fölöslegessé válik.

Kertész István, a kék kereszt jelzés engedélyese

A tartalom a hirdetés után folytatódik
Desktop, Mobil
Mobil
Mit szólsz hozzá?

Hirdess nálunk!

Szeretnéd, ha a kerület lakói tudnának szolgáltatásaidról, termékeidről, boltodról, vendéglátó-helyedről? Hirdess nálunk! Meglásd, egyáltalán nem drága – és megéri. A részletekért kattints ide!

Legyél a szerzőnk!

Rendszeresen írnál a környéked eseményeiről, boltjairól, kocsmáiról, kulturális programjairól, utcáiról és játszótereiről? Ne habozz, vedd föl velünk a kapcsolatot!

Partnerek